9-25.08.2014 - góry, wulkany, fiordy, wodospady czyli wokół ISLANDII
Moderatorzy: HalinkaŚ, Moderatorzy
9-25.08.2014 - góry, wulkany, fiordy, wodospady czyli wokół
Nastała wiosna, najwyższa pora ułożyć plany i zorganizować jakiś wakacyjny wyjazd. Tylko gdzie? Może tam, może gdzie indziej, trudna decyzja. I wtedy przyszła wiadomość od Limonki: "nie mielibyście chęci na zwiedzenie Islandii?". Islandia? Super propozycja. Była na "liście marzeń", więc czemu nie. Decyzja zapadła szybko - jedziemy!
Nastał czas przygotowań - trzeba było załatwić urlopy, kupić bilety na samolot, zarezerwować auto, obmyślić plan wyprawy. Czym więcej czytaliśmy informacji o Islandii tym bardziej wiedzieliśmy, że za mało czasu przewidzieliśmy na zwiedzenie tej wyspy, tyle tam ciekawych miejsc do zobaczenia. Dwa tygodnie to bardzo mało.
miejsce: ISLANDIA
czas: 9 - 25 sierpień 2014
uczestnicy: Asia (Joanka), Ola (Limonka), Jacek (Zjawa), Adam (adamek)
CZĘŚĆ I - przez islandzkie bezdroża i wśród kolorowych gór
dzień 1 - 9 sierpień, sobota
Ruszamy rano autobusem do Berlina. Asia i ja z Krakowa, w Katowicach dosiadają się Ola i Jacek. W Berlinie przejazd przez miasto i przepakowanie bagaży na lotnisku. Na szczęście jakoś udało się zmieścić w granicach dopuszczalnej wagi bagażu i o 23 wylatujemy z lotniska Tegel.
dzień 2 - 10 sierpień, niedziela
Po 3 godzinach lotu ladujemy o północy w porcie lotniczym Keflavik. Na zmianie czasu zyskujemy 2 godziny, ale przez to dłużej czekamy na lotnisku do rana. Wszędzie są wywieszki, że nie można na lotnisku koczować, ale pełno ludzi śpi na karimatach i w śpiworach. Więc i my rozkładamy się.
Niestety nie na długo Jeszcze nie zasnęliśmy a już ochrona lotniska zaczęła wszystkich koczujących budzić. No niestety trzeba było jakoś inaczej przeczekać do rana, ze wygodnego snu nic nie wyszło.
Rano pakujemy się do autobusu i jedziemy do oddalonego o 50 km Reykjaviku. Tam na dworcu autobusowym odbieramy nasz pojazd na najbliższe 9 dni - forda explorera. Jego stan techniczny był taki że pewnie w Polsce nie przeszedł by badań technicznych, ale tam takie jeżdżą. Na szczęście sprawował się dobrze i objechał całą wyspę dookoła, pomimo narzekań naszego kierowcy - Jacka .
Ruszamy w trasę Po drodze jeszcze tylko potrzebne zakupy w mieście Selfoss - jedzenie na kilka dni, butle gazowe i cała Islandia jest nasza
Z głównej asfaltowej drogi nr 1, która okrąża całą wyspę, skręcamy w coraz węższe, boczne drogi, aż kończy się asfalt. Dalej przez jakiś czas pojedziemy drogami gruntowymi.
Po drodze zatrzymujemy się w ciekawych miejscach i focimy.
Od samego rana jest pochmurnie i silnie wieje. Na punkcie widokowym Hagi ledwo utrzymujemy się na nogach. Hekla, najbardziej znany islandzki wulkan (może dlatego, że ma prostą nazwę ) skrywa się za chmurami, co jest bardzo częstym zjawiskiem, szczególnie przy takiej pogodzie.
Brak widoku na wulkan wynagradzają nam widoki na rozlewiska rzeki Fossá.
Trafiamy na pierwsze wodospady. Będzie ich później jeszcze mnóstwo.
Hjálparfoss, podwójny wodospad na rzekach Fossá í Þjórsárdal, zatrzymuje nas na dłużej. Szkoda tylko, że było pochmurnie i słońca nie było.
W Þóðveldisbærinn odtworzono typową farmę islandzkie z czasów wikingów. Przy budowie używano jedynie tradycyjnych technik. Wzorowano się na pobliskich pozostałościach autentycznych zabudowaniach w Stöng, zniszczonych przez erupcję Hekli w 1104 roku.
W końcu opuszczamy zielone, porośnięte trawą wzgórza i wjeżdżamy na drogę F208. W Islandii numeracja drogi poprzedzona literą "F" oznacza, że taki szlak jest przejezdny wyłącznie przez samochody z napędem na cztery koła i że powinny to być samochody terenowe.
Krajobraz zmienia się na iście księżycowy.
Po drodze mijamy kilkanaście samochodów, wszystkie terenowe. Ale trafił się też i autobus Prowadzi tam regularna linia autobusowa z Reykjaviku.
W końcu wjeżdżamy w góry Landmannalaugar. Znowu jest coraz więcej zieleni, ale chmury i mgły nie pozwalają na podziwianie piękna tego zakątka. Całe góry są parkiem natury wiec biwakować można wyłącznie na kempingu. Rozbijamy się i idziemy wymoczyć się w gorących źródłach . Na terenie kempingu jest zorganizowane kąpielisko, w naturalnym basenie, z gorącą wodą wypływającą z pobliskich geotermalnych pól. Woda ma temperaturę od 15 do nawet 60 stopni Celsjusza. Świetna jest taka kąpiel
dzień 3 - 11 sierpień, poniedziałek
Prognozy sprawdziły się i od rana mieliśmy piękną słoneczną pogodę, tylko jak na całej Islandii wiało.
Ruszamy w góry. Dopiero teraz widać piękno Landmannalaugar, góry we wszystkich kolorach, od bieli, poprzez żółć, róż, zieleń, brąz, aż po czerń. Co tu opisywać, to trzeba zobaczyć.
Najpierw wchodzimy na Bláhnjúkur, wulkan o wysokości 943 m npm. Nazwa oznacza "Niebieski szczyt".
Poprzez pole lawowe doszliśmy na pole geotermalne. Fajny jajeczny smrodek
Następna góra to Brennisteinsalda [855] czyli "fala siarki". To też uśpiony wulkan.
W sumie zrobiliśmy ponad 10 km. Wracamy na kemping. Ponownie kąpiemy się w gorących źródłach ...
i ruszamy w dalszą drogę.
Jedziemy drogą F208, czyli szutrową dla samochodów terenowych.
Co chwilę musimy pokonywać brody na licznych rzeczkach i strumieniach. A jest ich sporo, na ok. 60 km ponad 20.
Spieszymy się aby najtrudniejszy odcinek drogi przejechać w świetle dnia. Coraz częściej widać pasące się owce, to oznaka, że wracamy do "cywilizacji".
Po drodze zauważamy lisa arktycznego. To małe stworzenie jest największym islandzkim drapieżnikiem i jest bardzo rzadko spotykany. Szkoda tylko, że nie udało się zrobić mu fotki - za szybko uciekł
W oddali widzimy jeden z naszych następnych celów - lodowiec Vatnajökull.
W końcu wyjeżdżamy na drogę nr 1, dłuższą chwilę szukamy miejsca na nocleg.
W końcu obóz rozbijamy na punkcie widokowym Þykkvaæjar-Klaustur. Nieopodal kiedyś tu był klasztor Þykkvaæjar, ale został zniszczony przez wubuch wulkanu Katla w 1625 roku. Sam wulkan pokryty czapą lodową znajduje się kilka kilometrów dalej. Może nie wybuchnie tej nocy .
Więcej fotek:
https://picasaweb.google.com/1082271208 ... loroweGory
część II
Nastał czas przygotowań - trzeba było załatwić urlopy, kupić bilety na samolot, zarezerwować auto, obmyślić plan wyprawy. Czym więcej czytaliśmy informacji o Islandii tym bardziej wiedzieliśmy, że za mało czasu przewidzieliśmy na zwiedzenie tej wyspy, tyle tam ciekawych miejsc do zobaczenia. Dwa tygodnie to bardzo mało.
miejsce: ISLANDIA
czas: 9 - 25 sierpień 2014
uczestnicy: Asia (Joanka), Ola (Limonka), Jacek (Zjawa), Adam (adamek)
CZĘŚĆ I - przez islandzkie bezdroża i wśród kolorowych gór
dzień 1 - 9 sierpień, sobota
Ruszamy rano autobusem do Berlina. Asia i ja z Krakowa, w Katowicach dosiadają się Ola i Jacek. W Berlinie przejazd przez miasto i przepakowanie bagaży na lotnisku. Na szczęście jakoś udało się zmieścić w granicach dopuszczalnej wagi bagażu i o 23 wylatujemy z lotniska Tegel.
dzień 2 - 10 sierpień, niedziela
Po 3 godzinach lotu ladujemy o północy w porcie lotniczym Keflavik. Na zmianie czasu zyskujemy 2 godziny, ale przez to dłużej czekamy na lotnisku do rana. Wszędzie są wywieszki, że nie można na lotnisku koczować, ale pełno ludzi śpi na karimatach i w śpiworach. Więc i my rozkładamy się.
Niestety nie na długo Jeszcze nie zasnęliśmy a już ochrona lotniska zaczęła wszystkich koczujących budzić. No niestety trzeba było jakoś inaczej przeczekać do rana, ze wygodnego snu nic nie wyszło.
Rano pakujemy się do autobusu i jedziemy do oddalonego o 50 km Reykjaviku. Tam na dworcu autobusowym odbieramy nasz pojazd na najbliższe 9 dni - forda explorera. Jego stan techniczny był taki że pewnie w Polsce nie przeszedł by badań technicznych, ale tam takie jeżdżą. Na szczęście sprawował się dobrze i objechał całą wyspę dookoła, pomimo narzekań naszego kierowcy - Jacka .
Ruszamy w trasę Po drodze jeszcze tylko potrzebne zakupy w mieście Selfoss - jedzenie na kilka dni, butle gazowe i cała Islandia jest nasza
Z głównej asfaltowej drogi nr 1, która okrąża całą wyspę, skręcamy w coraz węższe, boczne drogi, aż kończy się asfalt. Dalej przez jakiś czas pojedziemy drogami gruntowymi.
Po drodze zatrzymujemy się w ciekawych miejscach i focimy.
Od samego rana jest pochmurnie i silnie wieje. Na punkcie widokowym Hagi ledwo utrzymujemy się na nogach. Hekla, najbardziej znany islandzki wulkan (może dlatego, że ma prostą nazwę ) skrywa się za chmurami, co jest bardzo częstym zjawiskiem, szczególnie przy takiej pogodzie.
Brak widoku na wulkan wynagradzają nam widoki na rozlewiska rzeki Fossá.
Trafiamy na pierwsze wodospady. Będzie ich później jeszcze mnóstwo.
Hjálparfoss, podwójny wodospad na rzekach Fossá í Þjórsárdal, zatrzymuje nas na dłużej. Szkoda tylko, że było pochmurnie i słońca nie było.
W Þóðveldisbærinn odtworzono typową farmę islandzkie z czasów wikingów. Przy budowie używano jedynie tradycyjnych technik. Wzorowano się na pobliskich pozostałościach autentycznych zabudowaniach w Stöng, zniszczonych przez erupcję Hekli w 1104 roku.
W końcu opuszczamy zielone, porośnięte trawą wzgórza i wjeżdżamy na drogę F208. W Islandii numeracja drogi poprzedzona literą "F" oznacza, że taki szlak jest przejezdny wyłącznie przez samochody z napędem na cztery koła i że powinny to być samochody terenowe.
Krajobraz zmienia się na iście księżycowy.
Po drodze mijamy kilkanaście samochodów, wszystkie terenowe. Ale trafił się też i autobus Prowadzi tam regularna linia autobusowa z Reykjaviku.
W końcu wjeżdżamy w góry Landmannalaugar. Znowu jest coraz więcej zieleni, ale chmury i mgły nie pozwalają na podziwianie piękna tego zakątka. Całe góry są parkiem natury wiec biwakować można wyłącznie na kempingu. Rozbijamy się i idziemy wymoczyć się w gorących źródłach . Na terenie kempingu jest zorganizowane kąpielisko, w naturalnym basenie, z gorącą wodą wypływającą z pobliskich geotermalnych pól. Woda ma temperaturę od 15 do nawet 60 stopni Celsjusza. Świetna jest taka kąpiel
dzień 3 - 11 sierpień, poniedziałek
Prognozy sprawdziły się i od rana mieliśmy piękną słoneczną pogodę, tylko jak na całej Islandii wiało.
Ruszamy w góry. Dopiero teraz widać piękno Landmannalaugar, góry we wszystkich kolorach, od bieli, poprzez żółć, róż, zieleń, brąz, aż po czerń. Co tu opisywać, to trzeba zobaczyć.
Najpierw wchodzimy na Bláhnjúkur, wulkan o wysokości 943 m npm. Nazwa oznacza "Niebieski szczyt".
Poprzez pole lawowe doszliśmy na pole geotermalne. Fajny jajeczny smrodek
Następna góra to Brennisteinsalda [855] czyli "fala siarki". To też uśpiony wulkan.
W sumie zrobiliśmy ponad 10 km. Wracamy na kemping. Ponownie kąpiemy się w gorących źródłach ...
i ruszamy w dalszą drogę.
Jedziemy drogą F208, czyli szutrową dla samochodów terenowych.
Co chwilę musimy pokonywać brody na licznych rzeczkach i strumieniach. A jest ich sporo, na ok. 60 km ponad 20.
Spieszymy się aby najtrudniejszy odcinek drogi przejechać w świetle dnia. Coraz częściej widać pasące się owce, to oznaka, że wracamy do "cywilizacji".
Po drodze zauważamy lisa arktycznego. To małe stworzenie jest największym islandzkim drapieżnikiem i jest bardzo rzadko spotykany. Szkoda tylko, że nie udało się zrobić mu fotki - za szybko uciekł
W oddali widzimy jeden z naszych następnych celów - lodowiec Vatnajökull.
W końcu wyjeżdżamy na drogę nr 1, dłuższą chwilę szukamy miejsca na nocleg.
W końcu obóz rozbijamy na punkcie widokowym Þykkvaæjar-Klaustur. Nieopodal kiedyś tu był klasztor Þykkvaæjar, ale został zniszczony przez wubuch wulkanu Katla w 1625 roku. Sam wulkan pokryty czapą lodową znajduje się kilka kilometrów dalej. Może nie wybuchnie tej nocy .
Więcej fotek:
https://picasaweb.google.com/1082271208 ... loroweGory
część II
Ostatnio zmieniony 25 września 2014, 7:58 przez adamek, łącznie zmieniany 3 razy.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://picasaweb.google.com/adamkostur
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
http://picasaweb.google.com/adamkostur
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
Gratulacje udanej wyprawy
Widoki super
Z niecierpliwością czekamy na dalszy ciąg relacji , zwłaszcza jego końcowej części ,
ponieważ ....
"Wulkan Bárdarbunga wybuchł w nocy z czwartku na piątek, a przestrzeń powietrzna nad Islandią została zamknięta"
Wygląda na to , ze datę powrotu mieliście "wyliczoną" idealnie
Widoki super
Z niecierpliwością czekamy na dalszy ciąg relacji , zwłaszcza jego końcowej części ,
ponieważ ....
"Wulkan Bárdarbunga wybuchł w nocy z czwartku na piątek, a przestrzeń powietrzna nad Islandią została zamknięta"
Wygląda na to , ze datę powrotu mieliście "wyliczoną" idealnie
" Na życiu trzeba się znać..." Feliks Raptus
Zdjęcia z tego rejonu kojarzą mi się bardziej z olejnym landszaftem, a tu proszę - prosto z natury .adamek pisze:Następna góra to Brennisteinsalda [855] czyli "fala siarki". To też uśpiony wulkan.
"...A przed nami nowe życia połoniny, blaski oraz cienie, szczyty i doliny.
Niech nie gaśnie ogień na polanie, złe niech znika, dobre niech zostanie ..."
Niech nie gaśnie ogień na polanie, złe niech znika, dobre niech zostanie ..."
widoki powalają
ta wioska wikingów wygląda jak bunkry z maskowaniem
ten kemping przy gorących źródłach - miał w ogóle jaką infrastrukturę? Był płatny czy nie?
ta wioska wikingów wygląda jak bunkry z maskowaniem
ten kemping przy gorących źródłach - miał w ogóle jaką infrastrukturę? Był płatny czy nie?
https://picasaweb.google.com/110344506389073663651
http://hanyswpodrozach.blogspot.com/
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś"
http://hanyswpodrozach.blogspot.com/
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś"
w naturze było jeszcze ładniejHan-Ka pisze:Zdjęcia z tego rejonu kojarzą mi się bardziej z olejnym landszaftem, a tu proszę - prosto z natury
to się nazywa dobre planowane napiszę o tym późniejmariuszg pisze:Wulkan Bárdarbunga wybuchł w nocy z czwartku na piątek, a przestrzeń powietrzna nad Islandią została zamknięta"
Wygląda na to , ze datę powrotu mieliście "wyliczoną" idealnie
miał infrastrukturę - ubikacje, prysznice, stoliki (ale mało) itp.Pudelek pisze:ten kemping przy gorących źródłach - miał w ogóle jaką infrastrukturę? Był płatny czy nie?
jak większość kempingów kosztował 1200 ISK =~32 PLN
w większości prysznice są dodatkowo płatne 100-500 ISK (2,50-12 PLN)
Ostatnio zmieniony 03 września 2014, 12:18 przez adamek, łącznie zmieniany 1 raz.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://picasaweb.google.com/adamkostur
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
http://picasaweb.google.com/adamkostur
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
tak, ale muszę mieć ze dwa dni na ogarnięcie fotek do następnej częściKatarynka pisze:ciąg dalszy nastąpi ?
szkoda że nie widzieliśmy takich widoków, ale wtedy to pewnie nadal koczowalibyśmy na lotnisku w Reykjaviku.Katarynka pisze:tak wyglądał wulkan 1 września:
to wymawiała właściwie tylko jedna osoba z nas. Zresztą tak jak większość innych nazw.Katarynka pisze:Landmannalaugar
My mówiliśmy pierwsze 3, 4 litery i to było max co byliśmy w stanie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://picasaweb.google.com/adamkostur
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
http://picasaweb.google.com/adamkostur
Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
ale i tak udało nam się całkiem dużo zobaczyć :-), chociaż część atrakcji czeka na zimową porę ;-).adamek pisze:Czym więcej czytaliśmy informacji o Islandii tym bardziej wiedzieliśmy, że za mało czasu przewidzieliśmy na zwiedzenie tej wyspy, tyle tam ciekawych miejsc do zobaczenia. Dwa tygodnie to bardzo mało.
no niestety, za wcześnie opuściliśmy wyspę, marzyły mi się takie zdjęcia mojego autorstwa. Liczyłam po cichu na Heklę, która przebudzała się wiosną, ale odpuściła ;-).tak wyglądał wulkan 1 września:
tak, jest dobrze wyposażony i płatny. Toalety, prysznice, zadaszone i nie miejsca ze stołami i ławkami. Ale kąpiel w "gorącym źródełku" na szczęście bez opłat :-). Tylko z takich "dzikich" kąpielisk korzystaliśmy.Pudelek pisze:ten kemping przy gorących źródłach - miał w ogóle jaką infrastrukturę? Był płatny czy nie?
No tak, na żywo jest bajkowo . Początkowo nasze tempo przemieszczania ( zwłaszcza w Landmannalaugar) było "zatrważająco wolne", co chwilę zatrzymywaliśmy się, żeby robić zdjęcia, właściwie, gdzie człowiek nie obróciłby się, to było pięknieIw-ona pisze:Zdjecia powalaja na kolana ciezko mi sobie wyobrazic to wszystko na zywo
O żesz, ale niesamowite zdjęcia
Ekipo po prostu mieliście cudownie, bezapelacyjnie cudownie, no kurcze niektóre zdjęcia to jak obrazy,,,,nie pomalowaliście ich
A tak na poważnie, wielkie gratki dla Was za pokazanie pięknych miejsc. Czekam na c.d
Ekipo po prostu mieliście cudownie, bezapelacyjnie cudownie, no kurcze niektóre zdjęcia to jak obrazy,,,,nie pomalowaliście ich
A tak na poważnie, wielkie gratki dla Was za pokazanie pięknych miejsc. Czekam na c.d
Góry upajają. Człowiek uzależniony od nich jest nie do wyleczenia.
Niesamowite zdjęcia! Niektóre rzeczywiście jak malowane dzięki tym różnorakim kolorom. Robert stwierdził, że na tych górach można by się uczyć geologii .
Oczywiście muszę też spytać o kwestie organizacyjne i finansowe: jaki jest koszt wynajmu takiego samochodu?
Na razie widzę, że pogoda bardzo Wam sprzyja - mam nadzieję, że tak się utrzymało do końca i że kolejne fotografie będą równie zachwycające. A ogólnie - piękna podróż!
Oczywiście muszę też spytać o kwestie organizacyjne i finansowe: jaki jest koszt wynajmu takiego samochodu?
Na razie widzę, że pogoda bardzo Wam sprzyja - mam nadzieję, że tak się utrzymało do końca i że kolejne fotografie będą równie zachwycające. A ogólnie - piękna podróż!
"Navigare necesse est, vivere non est necesse"
www.kuzniapodrozy.pl
www.kuzniapodrozy.pl