Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

W tym dziale porozmawiasz na każdy temat nie związany z górami. Ten dział ma na celu lepsze poznanie forumowiczów i może stać się przydatny w rozwiązywaniu codziennych problemów.

Moderatorzy: Grochu, HalinkaŚ, Moderatorzy

renata
Członek Klubu
Członek Klubu
Posty: 98
Rejestracja: 11 lipca 2009, 16:22

Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: renata » 07 marca 2020, 20:17

Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020
https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej
Uwagi można kierować tylko do 10 marca.

CPK dotyczy całej Polski, tzw. "szprych" jest 10! Często przecinają parki krajobrazowe. Te, o których wiem, to Jura i Mikołów Mokre. Proszę o zainteresowanie się tematem i jeśli to możliwe, to wysłanie uwag. Argumenty każdy pewnie znajdzie we własnym zakresie, a te, które mnie się nasuwają: zniszczenie oazy ciszy i bastionu turystyki dla największego skupiska ludności w Polsce (Śląsk), naruszenie zasobów wodnych (Polsce przecież grozi susza), pogłębienie wykluczenia ekonomicznego miejscowej ludności, dla której turystyka jest często ważnym źródłem dochodu, zmniejszenie bioróżnorodności, zwiększenie emisji CO2.

Mapki z planowanymi trasami kolejowymi są dostępne na stronie: https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07.
Linie kolejowe dla Mikołowa – ciąg nr 7, linia kolejowa nr 170, arkusz 1 z 2 (https://mikolow.eu/koleje-cpk/).
Jura - uwagi do załącznika nr 1 „atlasy map przebiegów korytarzy kolejowych (..)” - w formularzu trzeba zaznaczyć ciąg nr 7, linia kolejowa nr 111 i 113.
Połączenie do Krakowa, Nowego Sącza i Zakopanego:
nowa linia nr 111, odcinek Biała Błotna – Węzeł Małopolsko-Śląski (wraz z połączeniami w obrębie Węzła),
nowa linia nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków.

Czym więcej głosów sprzeciwu, tym większa szansa na zmianę planów. Trzeba zawalczyć nie tylko o ilość głosów, ale i o jakość. Potrzebne będą merytoryczne argumenty specjalistów (geolog, inżynier, archeolog, speleolog, biolog, przyrodnik itd).
Niektórzy mieszkańcy protestują, ale część z nich nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia. Ludzie myślą, że wreszcie będzie kolej, która da możliwość dojazdu do najbliższego miasta. To nie będzie kolej lokalna, lecz połączenie aglomeracji śląskiej i Krakowa (Węzeł Małopolsko Śląski w Dąbrowie Górniczej) z Centralnym Portem Lotniczym w Baranowie. Standard linii będzie podobny do CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej) łączącej Zawiercie z Grodziskiem Mazowieckim (są na niej tylko dwie stacje osobowe Włoszczowa Północ i Opoczno w odstępach klikudziesięciu kilometrów). Centralny Port Komunikacyjny (cpk.pl) to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Pociągiem (bardzo szybkim, 250 km/h) będzie można dojechać tylko z bardzo dużych miast do CPK (i odwrotnie), tam podróżny przesiada się do samolotu i wędruje dalej. Zgodnie z normami europejskimi torowisko powinno być ogrodzone.
Planowane trasy linii kolejowej przecinają Pasmo Niegowonicko-Smoleńskie na obszarze Ryczowskiego Mikroregionu Skałkowego, Pustynię Błędowską. Trasy podzielą także jurajskie miejscowości Rodaki, Ryczów, Giebło. Przecięty zostanie Szlak Orlich Gniazd oraz szlaki turystyczne, piesze, rowerowe i konne. Zniszczenia obejmą Park Krajobrazowy, obszary Natura 2000, lasy, siedliska zwierząt, ostańce, jaskinie.
Awatar użytkownika
Pudelek
Turysta
Turysta
Posty: 2883
Rejestracja: 23 czerwca 2008, 17:43

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: Pudelek » 07 marca 2020, 21:10

Te, o których wiem, to Jura i Mikołów Mokre.
to nie Park Krajobrazowy, ale ogród botaniczny, dość młody. Samego ogrodu raczej nie ruszą, ale mogą zniszczyć otulinę. No cóż, pisząc politycznie - mam nadzieję, że ten cały CPK pozostanie jak wiele pomysłów tego rządu na papierze, a on sam dostanie kopa w d...e zanim zacznie się z tym babrać.
https://picasaweb.google.com/110344506389073663651
http://hanyswpodrozach.blogspot.com/
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś"
Awatar użytkownika
PiotrekP
Administrator
Administrator
Posty: 8160
Rejestracja: 22 kwietnia 2009, 11:33
Kontakt:

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: PiotrekP » 08 marca 2020, 12:16

Też mam nadzieję, że to zostanie tylko na papierze.
Góry są piękne i niech takie pozostaną.

Nasze Wędrowanie
Awatar użytkownika
adrians_osw
Członek Klubu
Członek Klubu
Posty: 1170
Rejestracja: 15 sierpnia 2010, 13:22

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: adrians_osw » 08 marca 2020, 12:46

Wszelkie środowiska wspinaczkowe też zauważyły problem dewastacji Jury i zgłosiły protesty. Ogólnie te przebiegi które zaplanowali w okolicach Krakowa i Jury są całkowicie nierealne, ktoś kreślił sobie linie na mapie a chyba nigdy w terenie nie był. Miejscami trzeba by chyba kruszyć ostańce skalne, przecinać wszystkie dolinki podkrakowskie w których są ustanowione rezerwaty przyrody bądź park krajobrazowy.

Ogólnie CPK powstanie pewnie tak jak powstaje Elektrownia Atomowa, ważne że jest spółka obsadzona swoimi ludźmi i idzie kasa na ich pensje. Sam port lotniczy w takiej skali też uważam za niepotrzebny, utopią kasę jak Niemcy w Berlin-Brandenburgia. Tym bardziej, że pod Warszawa mamy już Port Lotniczy Modlin z dobrą komunikacją i miejscem do rozwoju, wystarczyłoby w niego odpowiednie zainwestować.
--->>>flickr<<<---
renata
Członek Klubu
Członek Klubu
Posty: 98
Rejestracja: 11 lipca 2009, 16:22

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: renata » 08 marca 2020, 13:30

Obawiam się, że oni wiedzą o niewykonalności. Ale wywłaszczenia co fajniejszych terenów spowodują, że możliwe stanie się ich przetransferowanie z upadłej spółki do prezesa, który wcześniej udzielił zabezpieczonej tym gruntem pożyczki. To że pożyczka poszła na zapłatę za usługi inżyniera szwagra, to już inna sprawa. Schemat przećwiczony w spółkach SP.
Awatar użytkownika
adamek
Moderator
Moderator
Posty: 2540
Rejestracja: 27 stycznia 2011, 12:24

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: adamek » 09 marca 2020, 19:32

A ja jestem na TAK jeżeli chodzi o ogólny zarys. Uważam że pomysł ze szprychami jest dobry. Bardzo poprawi komunikację w całym kraju. Jak się przeanalizuje całość planów to trzyma się to kupy i współgra ze sobą. Jak połączy się ze sobą szprychy z tym co się teraz robi poza szprychami i planuje się na następne lata też poza szprychami a doda się do tego szprychy to tworzy to całość. Dodatkowo cała sieć kolejowa będzie mogła sprawnie działać niezależnie czy powstanie port lotniczy czy nie powstanie. Tak to jest wszystko planowane.

Ale jestem na NIE jeżeli chodzi o szczegóły. Przebieg trasy pomiędzy Olkuszem a Krakowem jest w bardzo trudnym terenie. Nie można niszczyć miejsc chronionych i widokowych. Chciałbym oprócz map z przebiegiem proponowanych tras dowiedzieć się coś o technologii budowy i coś o tym w jaki sposób zostaną poprowadzone tory.

Co do wywłaszczeń, to jeszcze bardzo, bardzo daleka droga. Najpierw trzeba zrobić studium wykonalności i wszystkie pozwolenia środowiskowe. Później dokładna koncepcja, dokumentacja budowlana, pozwolenia (ULLK, ULICP, wodne i na koniec PnB). I dopiero wtedy można wykupować grunty równolegle (albo nawet po) dokumentacji wykonawczej. To są lata. Tyle to trwa np. przy budowie tzw. Piekiełka (część tej samej, 7 szprychy) . Tam studium wykonalności zaczęło się ~2012, a teraz trwa tworzenie dokumentacji a rozpoczęcie pierwszych robót jest w planie na koniec 2021. Dłużej się przygotowuje roboty niż je się wykonuje.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://picasaweb.google.com/adamkostur

Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
renata
Członek Klubu
Członek Klubu
Posty: 98
Rejestracja: 11 lipca 2009, 16:22

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: renata » 09 marca 2020, 22:40

adamek, dziękuję, że podzieliłeś się swoim doświadczeniem, nie śmiem z nim dyskutować. Nie podoba mi się jednak tryb "konsultacji" i brak wykorzystania istniejących linii kolejowych, te nowoplanowane dziwnie "zakręcają" w tereny krajobrazowo interesujące.

Za odpowiedź niech posłuży fragment Stanowiska Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK:
"Brak podejścia scenariuszowego i wielokryterialnej oceny zasadności zmiany docelowego układu transportowego kraju oraz budowy poszczególnych odcinków sieci kolejowej. W Raporcie bezkrytycznie przyjęto, że celowe jest gruntowne przekształcenie istniejącego systemu transportowego Polski poprzez oparcie go na zintegrowanym węźle komunikacyjnym (lotniczo-kolejowym). Założenie to nie zostało podparte odpowiednimi badaniami, zarówno w zakresie samego transportu lotniczego (różne scenariusze rozwoju lotnictwa cywilnego, rola portów regionalnych), jak też przede wszystkim transportu lądowego (drogowego i kolejowego) w Polsce. Nowa koncepcja układu linii kolejowych, jeśli miałyby powstać, powinna być zadaniem samym w sobie. Nie może być podporządkowana celom transportu lotniczego, bo służy przede wszystkim innym rodzajom i kierunkom przewozów. Tworząc SSL, nie dokonano oceny wpływu nowych rozwiązań (Hub&Spokes) na rozwój terytorialny miast i regionów w różnych częściach Polski. Nie przeprowadzono symulacji zmian w rozkładzie ruchu obejmującej konkurencję między transportem lotniczym, kolejowym i drogowym. Nie wykonano symulacji zmian w dostępności przestrzennej, które mogłyby pokazać jakie regiony kraju najbardziej skorzystają na nowych rozwiązaniach, a jakie ewentualnie na nich stracą. Nie zastosowano znanej i sprawdzonej metodyki opracowywania dokumentacji przedinwestycyjnej. Sposób postępowania w tym zakresieodbiegał od standardów tak polskich, jak i międzynarodowych. W wymiarze lokalnym, zwłaszcza na terenach peryferyjnych, nie dokonano procedury Territorial Impact Assesment (TIA) mogącej ocenić faktyczne rezultaty inwestycji dla społeczności lokalnych."
Wiesław
Turysta
Turysta
Posty: 7
Rejestracja: 03 lutego 2016, 9:49

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: Wiesław » 13 marca 2020, 8:39

Założenie jest dobre :)

Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie co chcemy i za czym jesteśmy? Czy chcemy aby na granicy z Niemcami przy wjeździe do Polski ustawić tabliczkę "Skansen" a na granicy z Białorusią przy wyjeździe " Koniec skansenu" ?

Szkody dla środowiska będą, ale jeżeli chcemy aby nasz kraj się rozwijał to potrzebne są inwestycję w infrastrukturę. Ja wiem, że niektóre osoby powiedzą "po co nam nowe lotnisko kiedy mamy obok w Berlinie ;) Po co przekopywać Mierzeje kiedy mamy dostęp do morza przez Obwód Kaliningradzki ;)
UE jest przeciwna rozbudowie i inwestycją w Polsce oczywiście w trosce o środowisko, bo u siebie Fancja, Niemcy czy Holandia już wszystko albo prawie zniszczyli pod zabudowę.
Rolą ekologów nie jest blokowanie inwestycji ale wskazywanie jak zminimalizować straty dla środowiska. Nie mówię żeby iść na konfrontację czyli budować przez "Skałki krakowskie" czy inną "Rospudę" ale coś w jakimś stopniu trzeba poświęcić i zawsze ktoś będzie wygrany a ktoś przegrany.

To bardzo duża i skomplikowana inwestycja i nie mamy doświadczenia w budowie i zarządzaniu tak wielkiego lotniska, dlatego Polska szuka partnerów(Singapur, Japonia, Chiny) Lotnisko jest jakby wisienką na torcie, a reszta czyli drogi i kolej to spina. Uważam że lokalizacja jest dobra - centralne położenie Polski. To idealne miejsce przesiadkowe do Azji.
Ja wiem że dzisiaj może się nam to wydać na wyrost, ale świat idzie do przodu i badania pokazują że transport lotniczy w Polsce i na świecie bardzo przyspiesza. Lotnisko Chopina już dziś pracuje na najwyższych obrotach i przy maksymalnym obłożeniu. Lotnisko w Radomiu jest, ale przy takiej inwestycji jak w CPK nie ma sensu inwestować w nie w takiej skali jak to w Baranowie(gorsza lokalizacja)

Cały zamysł i plan tego przedsięwzięcia jest taki aby z każdego miejsca w Polsce dojechać do tego portu w ciągu 2.5 godzin. To bardo usprawni i poprawi komunikacje na terenie kraju. Jak wiecie niektóre tereny nadal nie są odpowiednio skomunikowane ze stolicą. Problemy ciągną się od zaborów... ( J. Bartosiak)

Ta inwestycja jest przygotowywana min. z myślą o powstaniu ' Nowego Jedwabnego Szlaku" który już się buduje w Azji od ładnych paru lat. Na dzień dzisiejszy Polska chcę być jego częścią, bo to są zyski i rozwój dla naszego kraju, ale myślę że najbardziej może skorzystać na tym Łódź i okolica( magazyny, centra logistyczne, hotele) dlatego to Twoje miasto Renata Powinno być za tym najbardziej :) Kto wie może Łódź to będzie taki lądowy Rotterdam :)

Jeżeli chodzi o kumoterstwo, kolesiostwo itp. to wiemy ze w każdej opcji politycznej te elementy mają się dobrze.

Uważam że trzeba trzymać kciuki za ten projekt i jeżeli ten rząd tego nie wybuduję to następny będzie to kontynuował.
Awatar użytkownika
adrians_osw
Członek Klubu
Członek Klubu
Posty: 1170
Rejestracja: 15 sierpnia 2010, 13:22

Re: Centralny Port Komunikacyjny - konsultacje publiczne do 10.03.2020

Post autor: adrians_osw » 13 marca 2020, 11:40

Nie, założenie nie jest dobre. Założenie jest takie, że CPK przejmie większość ruchu lotniczego w kraju kosztem portów regionalnych. Nie przybędzie nam nagle 28mln pasażerów w rok po otwarciu CPK. Tych pasażerów trzeba "ukraść" z innych lotnisk. Rządzący z góry założyli, że każdy będzie chciał latac przez super lotnisko pod Warszawą. Takie samo założenie było, że Radom odciąży lotnisko Chopina, jak się skończyło wszyscy wiemy. Ludzie latają tam gdzie mają wygodnie, i żadna wyższa siła tego nie zmieni. Biznes z Warszawy i tak będzie chciał latać z Chopina, tanie linie dalej będą wybierać lotniska regionalne po to żeby pozostać "tanie", a Anglik chcący spędzić weekend w Krakowie będzie szukał połączenia do Krakowa, a nie do CPK. Tak samo jak ja chce lecieć do Barcelony czy Manchesteru nie szukam połączeń do Madrytu czy Londynu, żeby drugie tyle co w samolocie spędzić w pociągu.

Pieniądze przeznaczone na CPK można przeznaczyć na rozbudowę lotnisk regionalnych (Krakowa, Modlina itp.). Pieniądze zainwestowane w kolej oczywiście są potrzebne, ale tu trzeba poważnej analizy i koncepcji jakie linie modernizować i do jakich standardów. Nie wystarczy wymalować palcem po mapie szprych które zbiegają się w jakieś dziurze pod Warszawą.

Do tego skandaliczny jest sposób przeprowadzania wszelkich konsultacji i jakieś śmieszne tygodniowe terminy w tak ważnych zagadnieniach.

A jak się kończy megalomania i brak poważnych analiz przykładów jest wiele:

https://podroze.onet.pl/ciekawe/nieczyn ... ro/zx4p184

https://forsal.pl/artykuly/1442375,lotn ... -2020.html

Szczególnie powinniśmy patrzeć na Hiszpanów którzy też mieli wzrosty ruchu lotniczego i huraoptymizm rządzących.

Zresztą nawet w Polsce są już lotniska które powstać nie powinny: Radom z którego nic nie lata, Zielona Góra-Babimost z jednym połączeniem dziennie do Warszawy.
--->>>flickr<<<---
ODPOWIEDZ